BENZÍN E10 JAKO POSTRACH STARÝCH AUT A SEKAČEK?

OD LEDNA SE ZAČAL NA STOJANECH ČERPACÍCH STANIC OBJEVOVAT AUTOMOBILOVÝ BENZÍN E10, KTERÝ SE BUDE NEJDŘÍVE PRODÁVAT SOUBĚŽNĚ SE STÁVAJÍCÍM NATURALEM 95 (E5) A POSTUPNĚ JEJ BUDE PLNĚ NAHRAZOVAT.
JEDNÁ SE O BENZÍN S DVOJNÁSOBNÝM OBSAHEM (10%) BIOSLOŽEK - BIOETHANOLU OPROTI SOUČASNÝM 5%.
S NOVÝM PALIVEM PRAVDĚPODOBNĚ BUDOU MÍT PROBLÉMY MAJITELÉ STARŠÍCH AUT.
JAK JSOU NA TOM STARŠÍ STROJE A MOTORY HONDA?
DOBŘE. ŽÁDNÝ STRACH. BUDOU BEZ PROBLÉMŮ FUNGOVAT I S TÍMTO NOVÝM TYPEM BENZÍNU.

 

Poslední dobou proběhla napříč celým mediálním spektrem informace o zahájení prodeje benzínu pod označením E10. Tato informace vyvolala u celé řady motoristů doslova zděšení a obavy jestli vůbec do svého automobilu mohou takový benzín natankovat. Některé starší typy motorů automobilů či motorek totiž může poškodit. Zejména naleptávat plastové či pryžové části palivového systému jako jsou hadice a těsnění nebo zanášet karburátory či vstřikovače motorů.
Nás však zajímá, jestli s benzínem E10 nebude mít problém některý z majitelů starších strojů nebo motorů Honda z oblasti zahradní techniky, elektrocentrál, čerpadel a dalšího zařízení. 

Pojďme si celou situaci kolem benzínu E10 srozumitelně vysvětlit.
Benzín E10 se v Evropě postupně zavádí již od roku 2009 a v současnosti je dostupný v podstatě napříč všemi členskými zeměmi Evropské unie. Takže se nejedná o nic nového. Je nutné také zdůraznit, že prodej benzínu E10 je pro dodavatele benzínu v ČR nepovinný a je na libovůli každého dodavatele, jestli benzín E10 na svých čerpacích stanicích do nabídky zařadí.
Co vlastně označení E10 znamená? Je to poměrně jednoduché. Písmeno "E" znamená etanol - biolíh a označuje se tak automobilový benzín, ("B" znamená bio složku a označuje se tak motorová nafta). Číslovka "5" nebo nyní nově "10" vyjadřuje maximálně přípustný obsah biolihu (5 % nebo 10% objemových) v automobilovém benzínu. Etanol nebo-li biolíh je obnovitelné palivo vyráběné z udržitelně pěstovaných plodin, odpadů a zbytků, který výrazně snižuje emise skleníkových plynů. Prodává se v mnoha zemích světa a je kompatibilní s téměř všemi benzínovými automobily, které dnes jezdí po evropských silnicích.

Ale dost bylo teorie a jak je to v praxi?
Pro sekačky, pily a další zahradní techniku obecně, elektrocentrály, čerpadla, malou stavební mechanizaci a jiná zařízení poháněná spalovacími motory je pro zachování dlouhodobého optimálního provozu, životnosti a výkonu velmi důležitá čistota motoru. S tou nám pomohou kvalitní paliva.
Při provozu se v motoru vytvářejí karbonové usazeniny, které motoru škodí. Usazování lze zabránit přidáváním přísad s čistící schopností. Ve většině případů se jedná právě o již zmiňovaný biolíh. Ovšem tím jeho výhody, alespoň z pohledu malých spalovacích motorů, končí.
Sekačky pily, křovinořezy, elektrocentrály čerpadla atd. se většinou používají jen po určitou část roku a to ještě v kratších či delších intervalech. Proto pro ně benzín s biolihem není ideální především díky jeho schopnosti na sebe vázat vzdušnou vlhkost. Při dlouhodobém odstavení (déle než cca 4-5 týdnů) hrozí, že se směs vody a biolihu odseparuje od benzínu a motor je problematické nastarovat nebo nejde nastartovat vůbec. Tento proces ovšem závisí na okolním ovzduší, teplotě a vlhkosti prostředí, kde je stroj uskladněn. Např. během zimního období je tato pravděpodobnost vyšší. Oddělená voda od benzínu potom klesá na dno nádrže a může způsobit korozi v nádrži. To se týká také misky plovákové komory na karburátoru.
Dalším negativním jevem benzínu s obsahem biolihu je, že při dlouhodobém skladování může docházet k odpaření benzínu a usazeniny ve formě "pryskřice" mohou přicpat některý z kanálků či trysek v karburátoru. Vzhledem k tomu, že v současné době jsou i malé spalovací motory nuceny k plnění emisní normy (EURO5), je i konstrukce karburátorů velmi citlivá na průchodnost palivových cest. Pokud na delší dobu zůstane v palivové soustavě zbytek benzínu s biolihem, hrozí problém zanesení některé z trysek a karburátor musí projít důkladným čištěním pomocí ultrazvuku.

Co z toho vyplývá?
Honda jako výrobce benzínových motorů pro zahradní techniku, stavební techniku a další již od roku 2000 dodává na trh motory, které jsou přizpůsobeny pro beproblémové spalování benzínu E10. Nehrozí žádné problémy s naleptáváním plastových nebo pryžových součástek a pokud je benzín E5 nebo E10 čerstvý, není důvod se ničeho obávat.

- Pokud budete jako uživatelé motoru Honda dbát na kvalitu, čistotu a životnost benzínu, která se pohybuje někde na hranici 4 týdnů od natankování, není žádný důvod
  k jakýmkoliv obavám. Pokud benzín na zimu z nádrže odčerpáte, odkalíte plovákovou komoru karburátoru a necháte vyjet do sucha, na jaře natankujete čerstvý benzín
  a motor nastartujete bez problémů.
- Další možností jak prodloužit životnost benzínu je použití tzv. stabilizátoru paliva, který bývá běžně komerčně dostupný.
- A poslední možností jak předejít případným problémům s biolihem v benzínu je používání vybraných vysokooktanových automobilových benzínů (zpravidla
  prémiových značek), které obsahují namísto biolihu syntetická aditiva ETBE (Etyl-Terc-Butyl-Eter). Tam problémy s vodou a případnými usazeninami buď vůbec nehrozí nebo jen
  v podtatně malé míře. Jen pro ilustraci lze zmínit některé z nich: Verva 100, Mol Evo Plus 100, ÖMW Maxx Motion 100, Shell V-Power Racing 100 a další.